onsdag, april 20, 2011

Nästan ny stickning - Almost new project

För länge sedan, kanske 6 månader....började jag sticka benvärmare till Tant Brun=jag i just brunt garn. Provade några olika varianter och lade det hela åt sidan. För några dagar kom det fram och nu tror jag att det blir färdigt. Jag har stickat en fläta som räcker runt mitt ben under knäet. När den var tillräckligt lång avslutade jag med en ögla för planerad knapp. Plockade upp maskor längs flätans ena långsida och rundstickar nu vad jag själv kallar avbruten ribb: V1. 1r+1r varvet ut. V2. rm. Fortsätt med v1 o v2 tills benvärmaren är lång nog. Sticktekniken är vanlig i mina stickböcker från ca 1930-1940. Foto vet jag inte hur det går med, min kamera har fått feber... Rather long ago, maybe 6 months... I started to knit leg warmers for Auntie Brown=me in brown yarn. Tested some variations and put it aside. Some days ago it surfaced and now I think it might be finished. I started with a cable, long enough to reach around my leg below the knee. When the cable reached the goal it was completed with a loop for a button later. At one of the longer end I picked up stitches and started to knit in rounds. My own name for the stitch is interrupted rib: R1. k1+p1. R2. knit. Repeat these two rounds until the leg warmer is long enough. This technique is common in my knitting books from 1930-1940. Photo is hard to get now, my camera is ill...

Inga kommentarer: