måndag, november 18, 2013

FO Bucket Hat Hink-mössa


Plötsligt händer det, jag stickar en mössa på två dagar. I detta fallet av akrylgarnet Plus, vet ej om det tillverkas nu för tiden. Modellen är lite småkul: först ska själva kanten runt huvudet rundstickas, sedan stickas "locket" från mitten=lägg upp 4 m. De två delarna fästs ihop med 3-stickors avmaskning, blir en bra detalj när mössa för övrigt är slätstickad.
När mössan var klar kändes den alldeles för kort, så jag plockade upp m till en kant med 4+4 m korgmönster. Det blev bara 6 varv, men är tillräckligt för att mössan ska sitta kvar på skallen och den annars ganska släta "hinken" fick lite karaktär. Mössan ser lite bullig ut pga att jag inte har tagit upp persukstocken från källaren. Den brukar jag använda när jag fotar mössor.




















Länk till engelska mönstret:

1 kommentar:

Carina sa...

Den "hatten" gillade jag verkligen. Kollade länken och den såg ju inte alls lika kul/fin/användbar ut. Får se om jag kan komma på något liknande så småningom.